اگر قادر نیستی خود را بالا ببری ،همانند سیب باش تا با افتادنت اندیشه ای بالا برود.

کارمزد بدون خدمت / معضلات پدیده کارمزدخواهی برای صنعت پرداخت

نوشته شده توسط :سعید كلانتری
شنبه 9 آذر 1398-06:08 ب.ظ

انجام یک خدمت بدون دریافت کارمزد و هزینه یک عمل خداپسندانه و بسیار نیکوست اما به دلایل مشخصی همیشه و توسط هر فردی امکان‌پذیر نیست. هر کسب‌وکاری برای ادامه حیات خود نیازمند این است که هزینه خدمات خود را دریافت کند و اگر بودجه دولتی به کسب‌وکارها تعلق نگیرد و یا حمایتی از آنها نشود قطعاً نمی‌توانند در درازمدت سرویس‌های رایگان ارائه کنند.
ادامه مطلب

طرحی برای کاهش مبلغ کارمزد کارت‌به‌کارت تراکنش‌های خرد

نوشته شده توسط :سعید كلانتری
شنبه 9 آذر 1398-06:07 ب.ظ

یکی از تراکنش‌های پرمصرف و کاربردی، تراکنش کارت‌به‌کارت است. تراکنش کارت‌به‌کارت برای تراکنش‌های زیر یک‌میلیون تومان برابر پانصد تومان است که در ظاهر مبلغ چندانی نیست. ولی وقتی‌که تراکنش کارت‌به‌کارت پنج‌هزارتومانی هم پانصد تومان کارمزد داشته باشد، مقدار آن چشمگیر است.

در ادامه طرحی پیشنهاد می‌شود که با آن، مبلغ کارمزد این تراکنش‌ها با تبدیل تراکنش به دو تراکنش کاهش یابد و از این طریق درآمدزایی هم ایجاد شود.

 

قراردادهای (مفروضات) این پیشنهاد

  1. هزینه کارت‌به‌کارت برای هر تراکنش زیر یک‌میلیون تومان ۵۰۰ تومان است.
  2. هزینه هر کارت‌به‌کارت درصورتی ‌که کارت مبدا و مقصد متعلق به یک بانک باشد، ۲۵ تومان است.
  3. ما نرم‌افزاری داریم (سوئیچ) که می‌تواند یک تراکنش کارت‌به‌کارت را تبدیل به دو تراکنش کارت‌به‌کارت بکنیم و مجوز لازم را به‌عنوان یک شرکت فین تک و استارت‌آپ از بانک مرکزی گرفته‌ایم. به این نرم‌افزار سوئیچ پرداخت می‌گوییم.
  4. به شرکت پرداخت استارت‌آپ که مجوزهای مربوطه را اخذ کرده و این سوئیچ پرداخت و اپلیکیشن موبایلی و درگاه پرداخت اینترنتی آن را فراهم کرده است، در این مستند شرکت نامیده می‌شود.
  5. یک درگاه اینترنتی و یک برنامه پرداخت موبایلی طراحی شده است که در این مستند به هریک از آن دو، برنامه پرداخت گفته می‌شود.

 


ادامه مطلب

پرداخت هزینه‌های مربوط به خودرو، با کیف پول مبتنی بر پلاک خودرو

نوشته شده توسط :سعید كلانتری
شنبه 9 آذر 1398-06:06 ب.ظ

یکی از فاکتورهای مهم درصنعت پرداخت، اطمینان از هویت کسی است که پول از حساب او کسر می‌شود. در پرداخت سنتی همیشه از یک دفترچه حساب و یا کارت استفاده میشده است که به‌وسیله آن و احیانا کارت شناسایی هویت، از صحت هویت صاحب حساب اطمینان حاصل میشد. ولی در روش‌های نوین پرداخت، ابزارها و شناسه‌های دیگری برای صحت و اطمینان از پرداخت ایجاد شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، در ابتدا می‌توان به کارت‌های مغناطیسی و رمز عبور و بعد به ماهیت‌هایی مثل شماره موبایل، گوشی همراه اشاره کرد. بعضا از ویژگی‌های بیولوژی و بیومتریک مثل قرنیه چشم و اثرانگشت برای تایید هویت پرداخت‌کننده استفاده می‌شود.

در این مطلب یک شناسه هویتی دیگر را می‌خواهیم معرفی کنیم. شناسه‌ای که نحوه تعامل با آن در ایران برای ما مشخص است و لذا این مقاله برای مصرف در ایران نوشته شده است.

 


ادامه مطلب

مخاطرات پیمانکاران پایانه‌های فروشگاهی

نوشته شده توسط :سعید كلانتری
شنبه 9 آذر 1398-06:05 ب.ظ

به گزارش خبرهای بانکی، وجود پیمانکاران و شرکت‌های مختلف برای تهیه نرم‌افزارهای پایانه‌های فروشگاهی در صنعت پرداخت اتفاق جدیدی نیست و همواره وجود داشته است. ولی به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر رشد بیشتری کرده است و شرکت‌های زیادی به‌عنوان پرداخت‌یار و یا قرارداد هدایت تراکنشی وارد این عرصه شده‌اند. البته یکی از دلایل رشد و ورود شرکت‌های متخلف ورود برندهای مختلف شرکت‌های چینی به صنعت پرداخت ایران است.



ادامه مطلب

جای خالی اپلیکیشن بانک مرکزی برای تامین امنیت پرداخت‌ها

نوشته شده توسط :سعید كلانتری
شنبه 9 آذر 1398-06:03 ب.ظ

فرض کنید ساعت ۳ بامداد است که ناگهان با یک اس‌ام‌اس از خواب بیدار می‌شوید. اس‌ام‌اس نشان می‌دهد مبلغ بیست میلیون تومان از حساب کارت شما برداشت شده است. اگر کمی هوشیار باشید سریع متوجه می‌شوید که دچار نوعی فیشینگ، اسکیمر، هک، دزدی و یا غیره شده‌اید. چه کار می‌توانید بکنید؟

فرض کنید که روی دستگاه کارتخوان کارت می‌کشید و رسید نمی‌گیرید، یا رسید را دور می‌اندازید ولی به دلایلی متوجه می‌شوید که موجودی کارت شما کمتر از انتظار است، بنابراین فکر می‌کنید که مغازه‌دار بیشتر کارت کشیده است. چکار می‌توانید بکنید اگر مغازه دار قبول نکند؟ راستی برای حذف راهکار رسید کاغذی، با وجود تحریم‌ها، قیمت‌ها و دغدغه‌های زیست محیطی پیشنهاد شما چیست؟

به نظر نگارنده با ارائه یک اپلیکیشن کارآمد توسط شرکت‌های زیرمجموعه بانک مرکزی، شاپرک و شتاب می‌توان به معضلات بالا به راحتی رسیدگی کرد.

بانک مرکزی می‌تواند شرکت‌های زیر مجموعه خودش مانند شاپرک و شتاب را موظف کند که اپلیکیشن کارآمدی را تولید کنند تا دارندگان کارت، کارت خود را روی آن رجیستر کنند و سپس از تمام تراکنش‌هایی که توسط کارت‌های آنها انجام می‌شود به صورت اینترنتی و در لحظه مطلع شوند. همچنین پذیرندگان نیز می‌توانند پایانه خود را در سامانه رجیستر کنند و از تراکنش‌های خود مطلع شوند.

 


ادامه مطلب

کارت به کارت از روی پایانه: فرصت‌ها و راهکارها

نوشته شده توسط :سعید كلانتری
شنبه 9 آذر 1398-03:40 ب.ظ

یکی از اهداف دولت الکترونیک و گرایش به سمت ارائه خدمات الکترونیک، سهولت دسترسی مردم به خدمات روزمره است. یکی از مهم‌ترین خدماتی که در سال‌های اخیر مبتنی بر خدمات الکترونیک و فناوری توسعه پیدا کرده، خدمات بانکداری است.

در خدمات بانکداری سعی می‌شود در حد امکان مراجعه مشتریان و صاحبان حساب و صاحبان کارت به شعب بانک کم شود. همچنین سفرهای درون‌شهری کاهش یابد و اشخاص در هرجایی که هستند، محل کار و یا منزل بتوانند فقط با اتصال به اینترنت خدمات خود را انجام دهند.



ادامه مطلب

اندامها در پیکره شرکت پرداخت

نوشته شده توسط :سعید كلانتری
شنبه 9 آذر 1398-03:38 ب.ظ

می خواهم شرکتهای پرداخت را به اندامهای یک انسان تشبیه کنم و نقش هریک را مشخص کنیم. برای این کار نیاز است که در ابتدا من کمی در مورد شرکتهای پرداخت و واحدهای آن توضیح دهم و سپس واحدها را به اندامهای یک پیکر تشبیه کنم.

شرکتهای پرداخت، شرکتهایی هستند که به پرداخت های مبتنی بر کارت ( با حضور کارت یا بدون حضور کارت) در شبکه شاپرک می پردازند. شرکتهای پرداخت ملزم به رعایت الزامات شاپرک هستند و قطعا از نظر ساختاری و تعداد پرسنل و و واحدها با هم متفاوت هستند ولی فکر می کنم همگی در در داشتن بعضی از واحدها مشترک باشند. یا به نوعی می توان گفت وجود این واحدها در این شرکتها الزامی و حتمی است که سعی می شود در این نوشته به نقش کلی انها اشاره شود. قطعا در شرکتهای مختلف نقش های دیگری هم دارند.

1-      واحد امور مشتریان: این واحد وظیفه بازاریابی و جذب مشتری و ورود اطلاعات مشتری به سایت پذیرندگان  را دارد. البته واحد بازاریابی و جذب مشتری ممکن است د راختیار توسعه بازار و یا واحد مستقلی به نام بازرگانی و .... باشد

2-      سایت پذیرندگان: سامانه ارسال اطلاعات پذیرندگان به شاپرک است. سایت پذیرندگان باید بعد از دریافت تاییدیه از شاپرک در خصوص اطلاعات ارسالی ، این اطلاعات را در سوئیچ هم درج کند. وظیفه اصلی ان یکسان بودن  اطلاعات شاپرک و سوئیچ است.

3-      شاپرک: شرکتی است متعلق به بانکها و بانک مرکزی که وظیفه ان اتصال شرکتهای پرداخت به شبکه شتاب و شبکه بانکی است.

4-      شبکه شتاب : شبکه ای است که بانکها کشور را بهم متصل می کند و بوسیله ان پول بین بانکها جابجا می شود. یعنی پول از حساب یک نفر در بانک ملی برداشت می شود و  به حساب یک نفر در بانک ملت واریز می شود.

5-      پذیرنده : افرادی که اقدام به دریافت پایانه و یا ابزار پذیرش از شرکتهای پرداخت می کنند و شماره  حساب  بانکی و یا همان شبای خود را برای واریز وجوه  پرداخت شده در ابزار پذیرش را اعلام می کنند.

6-      سوئیچ : نرم افزار یا مجموعه ابزاری است که تراکنشها را از ابزارهای پذیرش دریافت می کند. بعد از بررسی و صحت سنجی آنها  را برای شاپرک ارسال می کند. و پاسخ را دریافت کرده و به ابزار پذیرش می دهد. چرخه حیات یک تراکنش از زمانی است که اطلاعات کارت در ابزار پذیرش وارد می شود تا زمانی که پول به حساب صاحی پایانه واریز می شود و واحد سوئیچ بر کل چرخه حیات یک تراکنش نظارت دارد.

7-      ابزار پذیرش : به پایانه فروشگاهی و یا درگاه اینترنتی و یا حتی سرکد USSD می توان ابزار پذیرش گفت. به طور عام هر ابزار و سامانه ای که در ان اطلاعات کارت دریافت می شود واز طریق ان پرداخت انجام می شود را ابزار پذیرش می نامیم.

8-      واحد ابزار پرداخت: وظیفه ان رسیدگی به امورات فنی درگاه های پرداخت و ابزارهای پذیرش و رسیدگی و بروز کردن آن ها است.

9-      امور نمایندگان : وظیفه رسیدگی و مراقبت از درگاه های پرداخت بخصوص درگاه های پرداخت فروشگاهی که نیاز به حمایت های مثل تامین کاغذ رسید دارند را بعهده دارند.

10-   کال سنتر یا همان مرکز تماس: واحدی است که مشتریان و دارندگان کارت در صورتیکه به مشکلی در فرایند تراکنش یا تسویه پول برخورد کنند با یان واحد تماس می گیرند.

11-   واحد مغایرت : چنانچه پرداختی انجام شود ولی مبلغ پول کسر شده از حساب دارنده کارت به حساب دارنده پایانه فروشگاه واریز نشود، عموما مشکل توسط واحد مغایرت بر طرف می شود. همچنین در صورتیکه گپرداخت ناموفقی وجود داشته باشد و پول کسر شده به حساب دارنده کارت برگشت داده نشود، عموما واحد مغایرت مشکل را برطرف می نماید.

12-   واحد NOC و یا مانیتورینگ : که وظیفه پایش 7در 24 تراکنشها و سلامت سیستمها را دارد.

13-   واحد امنیت : وظیفه نظارت بر فرایندهای شرکت پرداخت و حفظ مثلث امنیت را دارا می باشد.

14-   واحد دیتابیس : وظیفه نگهداری اطلاعات و داده ها را به مدت طولانی با حفظ اصول و در دسترس بودن انها برای گزارشات را برعهده دارد.

15-   واحد دیتاسنتر : که وظیفه نگهداری و حفظ و بستر سازی از کلیه سرورها و ابزارهای ارتباطی و حفظ داده و غیره را دارد.

حال فرض می کنیم که شرکت پرداخت یک انسان است و هر یک از اجزای یک شرکت پرداخت را به اندامهای این انسان یا پیکر تشبیه می کنیم:


ادامه مطلب



درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


صفحات جانبی:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:







The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو