اگر قادر نیستی خود را بالا ببری ،همانند سیب باش تا با افتادنت اندیشه ای بالا برود.

نگاهی به روند برون سپاری در شرکت‌های پرداختی/ برون‌سپاری خوب یا بد؟

نوشته شده توسط :سعید كلانتری
پنجشنبه 4 اردیبهشت 1399-01:01 ب.ظ

برون‌سپاری به انگلیسی:   Outsourcing)) به واگذاری انجام فرایندها یا فعالیت‌های داخلی یک کسب و کار به یک تأمین کننده خارجی تحت قرارداد مشخص اطلاق می‌شود. هنگامی که یک سازمان برخی از فعالیت‌ها یا فرایندهای کسب و کار خود را به عرضه‌کننده‌ای در بیرون از شرکت خود بسپارد این عمل را برون‌سپاری می‌نامند.
 
دلایل متعددی برای برون سپاری وجود دارد. ولی مهم ترین دلایل عموما کاهش هزینه ها و درگیر نشدن در کاری که تخصص شرکت نیست می باشد. برون سپاری معایبی هم دارد. که مهمترینش وابستگی به یک شرکت بیرونی و کاهش نظارت بر فرایندهای اجرایی است.
 
اما مسئله‌ای که به نظرم باید در برون سپاری به آن توجه کرد، حوزه‌های برون سپاری است. بدیهی است که افراط و تفریط مطلوب نیست و برای برون سپاری حد و مرزی وجود دارد. یعنی اگر از یک حدی بیشتر برون سپاری انجام شود، عملا شرکت محو می‌شود و نقش خود را بعنوان یک شرکت دارای کسب و کار از دست می‌دهد و اگر هیچ برون سپاری هم انجام نشود، عموما هزینه و یا کیفیت خدمات کاهش چشمگیر دارد به‌صورتیکه محصول رقابتی نخواهد بود.
 
بر همین اساس، برون سپاری باید در فرایندهای فرعی شرکت رخ دهد و هر شرکتی فرایندهای اصلی شرکت را که مزیت کسب و کار شرکت محسوب می‌شود را توسط پرسنل توانمند شرکت و به‌صورت رقابتی و با بهترین کیفت انجام دهد ولی فرآیندهای فرعی که کسب و کار اصلی شرکت نیست را برون سپاری نماید. در یک شرایط سالم ، هرشرکتی به دلیل وجود یک توانمندی و تخصص ایجاد می‌شود و اگر واقعا تخصصی در مدیران تشکیل دهنده یک شرکت وجود ندارد و قرار است همه کسب و کارهای اصلی شرکت برون سپاری شود، خوب اصلا علت تشکیل شرکت زیر سوال می‌رود.
 
مثلا یک شرکت تولید و توزیع غذا نمی‌تواند تولید غذا را برون سپاری کند که اگر اینکار را انجام دهد، به یک شرکت توزیع غذا تبدیل می‌شود ولی می‌توان  خدمات پشتیبانی آی‌تی در یک شرکت حقوقی  را برون سپاری کرد و بسیار هم کار پسندیده‌ای است.
 
مهمترین مسئله‌ای در برون سپاری فرایندها، ریسک‌ها و تاثیر آن بر کسب و کار شرکت است که  باید مورد بررسی قرار گیرد. مثلا واگذاری غذای یک شرکت نظامی و امنیتی به یک رستوران فقط با توجه به قیمت و بدون توجه به صلاحیت می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
 
با توجه به اینکه جامعه هدف در این مقاله شرکت‌های پرداخت هستند، ما تمرکز خود را به فرایندهای این شرکت‌ها و برون سپاری معقول در آنها در جامعه ایران قرار می‌دهیم.
 
فرآیندهای عمده شرکت های پرداخت عبارت است از بازاریابی، سایت پذیرندگان، سوئیچ پرداخت، اپلیکیشن پرداخت، درگاه‌ها و ابزارهای  پرداخت، رفع مغایرت‌ها، مرکز تماس، بستر شبکه و زیرساخت و دیتاسنتر، امور حسایداری و مالی، حفاظت فیزیکی، جذب و مدیریت سرمایه انسانی، خدمات ، حمل و نقل و نظافت، توزیع غذا و ...
 
فرایندهای فوق در شرکت‌های مختلف متفاوت است ولی عموما هست. برون سپاری نباید در مورد فرایندهای اصلی و حیاتی شرکت رخ دهد، چون علاوه بر اینکه مزیت رقابتی شرکت را از بین می‌برد، چالاکی و پویایی و سرعت شرکت را متوقف می‌کند. همانطور که یک شرکت حقوقی مهمترین توانمندی و ویژگی‌اش مشاوره حقوقی است و یک شرکت کترینگ نمی‌تواند غذا را از شرکت‌های کترینگ دیگر بگیرد و توزیع کند ( مزیت رقابتی را از دست می‌دهد) ، یک شرکت پرداخت باید توان مدیریت و تمرکز اصلی خود را بر فرایندهای پرداخت، توانمندی‌های سوئیچ، ابزارهای پرداخت و اپلیکیشن پرداخت بگذارد و بقیه موارد و فرایندها را در صورت لزوم برون سپاری کند.
 
تاثیرگذارترین آیتم در هویت یک شرکت پرداخت ، توانمندی آن در توسعه سوئیچ پرداخت، اپلیکیشن پرداخت و ابزارهای پرداخت آن است و هر شرکتی که این قسمت کسب و کار در دست پرسنل خود باشد و نیازمند دریافت خدمت از شرکت‌های پیمانکار نباشد می‌تواند به سرعت سرویس‌های جدید را راه اندازی کند ویا تغییر دهد و سپس در کسب و کار و بازار مانور دهد و رقابت کند. وقتی شما قدرت مانور بالا در تولید سرویس‌های جدید با توجه به نیازمندی‌های مشتریان داشته باشید ، به راحتی می‌توانید درصد مناسبی از بازار را کسب کنید و محصول خود را تبلیغ کنید ولی وقتی محصول با ارزشی وجود ندارد، تبلیغات و کسب بازار بسیار سخت می‌گردد، مگر اینکه انحصار وجود داشته باشد ، و تجربه نشان می‌دهد که شرکت‌هایی که در این خصوص ( سوئیچ و ابزارهای پرداخت ) وابسته به شرکت‌های پیمانکار هستند و خودشان توانمندی ندارد ، عملا برای ارتقا و راه‌اندازی سرویس‌های جدید وابسته پیمانکار هستند و پیمانکار گلوگاه آنها است و لذا خود به خود به نمی‌توانند جزو شرکت‌های اول و پیشرو صنعت باشند.
 
برون سپاری کامل سوئیچ پرداخت و اپلیکیشن پرداخت و اپلیکیشن ابزارهای پرداخت موجب می‌شود که زمانی‌که لازم است تغییری ایجاد شود، نیازمند ارسال درخواست برای پیمانکار و محدود شدن در توانمندی پیمانکار و پرسنل آن شد همچنین امکان درز اطلاعات به شرکت‌های دیگر فراهم می‌شود. همچنین شرکت پیمانکار می‌تواند محصول جدید تولیدی را به بقیه شرکت‌های نیازمند ارائه نماید.
 
البته باید پذیرفت که برای عدم برونسپاری این سرویس‌های حیاتی نیازمند مدیریت چندین تیم متخصص و حرفه‌ای هستند که مدیریت متخصین و نگهداری از این سرمایه انسانی باارزش نیازمند وجود مدیریت توانمند در حوزه فناوری اطلاعات است که بزرگترین نیازمندی شرکت پرداخت ، به کارگیری  یک مدیریت توانمند در این حوزه است ، که بدون وجود مدیریت توانمند و با تجربه در این حوزه عملا رسیدن به اهداف گفته شده، غیرممکن است .





درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


صفحات جانبی:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:







The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات