تبلیغات
قطره (ای از زندگی یک درگیر کامپیوتر) - کارکردهای شبکه اجتماعی
 
اگر قادر نیستی خود را بالا ببری ،همانند سیب باش تا با افتادنت اندیشه ای بالا برود.

کارکردهای شبکه اجتماعی

نوشته شده توسط :سعید كلانتری
یکشنبه 26 اردیبهشت 1395-01:03 ب.ظ


شبکه ای اجتماعی مفاهعیم جدیدی است که در سالهای اخیر بروز کرده است و در همین سالها هم کلی تغییر کرده است اولین شبکه های اجتماعی بعد از ظهور اینترنت بروز کرد شبکه های اجتماعی مبتنی بر چت بود. البته اون روزها شبکه های اجتماعی دو گونه بود. شبکه های اجتماعی مدیر محتوا محور و شبکه های اجتماعی عمومی.
بگزارید مثال بزنم:
در ابتدای رواج اینترنت در ایران دوگونه شبکه در ایران رواج پیدا کرده بود. اولین شبکه مبتنی بر یاهو مسنجر بود. یه سری گروه بودند که یا همه بصورت تصادفی می رفتند توش و یا اینکه یه گروه های خاصی رو می رفتند و اون تو چت می کردند و دوست پیدا می کردند و ... .این نوع شبکه ها را من شبکه های عمومی می نامم. که البته خیلی زود سایتهای ایرانی هم راه افتاد و گروه های چت گذاشتند و غیره( فکر کنم اسم یکیشون نغمه بود)
شبکه بعدی هم شبکه های مبتنی بر وبلاگ و فیس بوک بود. در این شبکه ها یک نفر یک پست می نوشت .بعد ملت زیر اون مطلب دعوا می کردند و یا نظر می دادند و بقیه هم زیر نظرها نظر می دادند و گاهی می دیدی یک مطلب دویست و یا سیصد تا و گاهی هزار تا و بیشتر نظر داشت.
من این شبکه ها را محتوا مدیر محور می نامم. چون اولا که ابتدا یک محتوایی وجود داشت و پایه اولیه بحث اون مطلب بود. دوما یک مدیری هم بود که بخصوص در مورد وبلاگها می توانست نظرها را تایید نکند ویا اینکه انها را پاک کند.
هر وبلاگ مشهوری هم خواننده ها و پای ثابتهای خودش را داشت.
کارکرد اون روزهای این شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و مسنجر : اولا دوست یابی بود. دوما بحثهایی فکری و عقیدتی و سیاسی بود.
در اواخر کم کم بازاریابی و تبلیغات هم توی وبلاگها و فیس بوک و غیره باب شد.
چون دست رسی به اینترنت محدود بود و همه کامپیوتر نداشتند و همه هم وقتش رو نداشتند بیشتر مشتریان اون روزهای این شبکه ها زنان خانه دار، زنان و مردان کارمند در ادارات و جوانان و نوجوانان بیکار درمنزل بود.
لذا وقتی اداره ها تعطیل می شد یه عده افلاین می شدند. وقتی شبها مردها می امدند خانه. یک عده افلاین می شدند. و وقتی شبها مردها می خوابیدند دوباره یه عده انلاین می شدند. بخصوص اینکه شب تا صبح اینترنت شبانه ارزان تر وجود داشت .
اون روزها عموما اینترنت خانگی  ایران دیال آپ بود.
کم کم با رواج اینترنت از طریق شبکه های تلفن همراه، شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایل فراگیر شد. ابتدا وایبر و لاین و واتس آپ و اینستا گرام و تلگرام و انواع دیگر شبکه ها.
امروزه این شبکه ها به شدت فراگیر شده است. دیگر کمتر خانوده ای هست که توش گوشی اندرویدی نباشد و تلگرام نباشد و ... .
کارکردهای این روزهای شبکه های اجتماعی نیز گسترش یافته است.
1-    همچنان اولین هدف دوست یابی
2-     وقت گذرانی
3-     سرگرمی و دیدن مطالب مورد علاقه
4-    استفاده جنسی و پورن
5-    پخش اخبار و اطلاع رسانی
6-    فروش اجناس و تبلیغات
7-    بحثهای سیاسی و عقیدتی و فرهنگی
8-    تولید محتوا و نشان دادن توانایی های شخصی
9-    انجمنهای علمی
10-    فضولی و کنجکاوی و جمع آوری اخبارآشنایان
11-    یافتن دوستان قدیمی
12-    ارتباطات ارزان تر
کارکردهای این روزهای شبکه های اجتماعی است. البته هر شبکه ای در حوزه ای توانمند تر است و بیشتر فعال است.
که در ادامه به آن بیشتر می پردازم.

دوست یابی :
کلا ما ایرانی ها و شاید جنس بشر دنبال دوست یابی بخصوص از نوع جنس مخالف در هر جایی است. بعلت محدودیت هایی که در جامعه برای دوست یابی و اشنایی با جنس مخالف در جامعه واقعی وجود داشت و دارد،حوزه مجازی پر شده است از اقناع این نیاز. به اصطلاح حتی در بازی های مثل کلش اف کلنز هم ملت دنبال دوست هستند. در گروه های تلگرامی و وایبری و واتس آپی و لاینی و بی تالک وتانگو و غیره کلی ادم بخصوص مردها دنبال دوست دختر می گردند. بخصوص تو بعضی ازین شبکه ها که دوستان دوستانت را هم بهت معرفی می کند برای دوستی. و اینکار را از روی دفترچه تلفن گوشی دوستت انجام می دهد. مثلا همانطور که همکلاسی و دختر عمه اش را به شما برای دوستی معرفی می کند ،خواهر و مادر طرف را هم به شما برای دوستی معرفی می کند. در هر صورت برای کسانیکه فقط دنبال دوست می گردند و معیارشان صورت طرف است این شبکه ها بسیار مناسب هستند. در بعضی ازین شبکه ها برای دوست یابی می توان از قابلیت فاصله هم استفاده کرد. یعنی فقط با کسانی دوست شد که از نظر مکانی در فاصله زیر یککیلومتر و یا زیر پنج کیلومتر با شما باشند که اگه به خیر ختم شد امکان دیدار حضوری زودتر میسر شود. فرض کن شما درمشهد وقت بزاری و با یک دختر خونگرم اهوازی دوست بشوی. قاعدتا دیدار حضوری بسیار سخت تر  از موقعی است که با دختر خانه بغلی که حتی ممکن است به سمت هم از اتاقهایتان پنجره ای دارید،دوست می شوی.
وقت گذرانی:
وقت گذرانی بیشتر شامل افرادی می شود که هدف اصلی آنها دوست یابی نیست. بلکه همینطوری توی شبکه های اجتماعی هستند . و در گروهها تردد می کنند و مطلب می خوانند و گاهی اونهم بسیار کم مطلبی را ازیک گروه به دیگری کپی می کنند. اینها تبلیغات می بینند،بحثهای سیاسی را می خوانند و به جوکهای دوستانشان می خندند،از اخبار مطلع می شوند و به کارهایشان می رسند. بیشتر وقتی مشغول کارهای مختلف هستند ،گوشی هم کنارشان آنلاین است. خوب برای این افراد شبکه هایی که فقط برای چت سات مثل تانگو وبی تالک و وایبر احتمالا زیاد دوست داشتنی نباشد و کانالهای تلگرام و لاین جذاب تر است.
سرگرمی و دیدن مطالب مورد علاقه:
این افراد هدفمند تر از گروه قبل هستند. در کانالهای خاصی از تلگرام و لاین عضو هستند و یا پیجهای خاصی از ایسنتا گرام را دنبال می کنند. خانم های خانه دار علاقه مند به آشپزی و خانه داری و دیدن محصولات جدید پوشاک و غیره جزو مشتریان این گروه هستند.
4- این افراد فقط دنبال مطالب خاک توسری هستند. البته در اصل جزو افراد گروه قبل هستند. ولی چون دسته و تعدادشون خیلی بزرگ است و شاید از دسته قبلی خیلی بزرگ تر باشند جدا شدند. من چون جزو این دسته تاحبال نبودم خیلی از خصوصیات رفتاریشون خبر ندارم.
5- این گروهها و یا کانالها یا خبرهای خاصی را منتشر می کنند( مثل مادران و یا معلمان مدرسه ابتدایی شهید منتظری روستای فلان و یا اخبار کانون مهندسان تهران ) و یا اینکه اخبار محرمانه و اخبارهای دیگه منتشر می شه و ماهم که همه تشنه اخبار.( خیلی از مردها در خانه فقط ساعت پخش اخبار را می دانند و آنرا می بینند. ) فکر کنم یه نوع مریضی داریم که هی اخبار را گوش می دهیم( انگارهمه منتظر خبر خاصی هستیم. منتظریم که یک نفر خبر بده از فردا همه چی خوب می شه)
6- فروش اجناس و تبلیغات:
یه عده ازین فرصتی که فناوری برایشون مهیا کرده کمال استفاده را می کنند و یک سری جنس به درد بخور و یه سری  بنجل را توش تبلیغ می کنند. ساعت و پوشاک و گردن بند و غیره. بیشتر این تبلیغات را من در گروه های لاین و اینستا گرام دیدم. خوبی این برنامه بعلت پست محتوا است. یعنی شما می توانی یک آگهی را منتشر کنی که بماند و براحتی زیر مطالب دیگر نرود و همیشه دیده شود.
7- بحثهای سیاسی و عقیدتی
این  گروه ها بر اساس فرمایش رهبر انقلاب و بعنوان کرسی های ازاد اندیشی تولید شده است. و کلی افسر جنگ نرم تو این حوزه فعال هستند. البته افسران جنگ نرمی که در این حوزه هستند یه عده خودجوش هستند و یه عده حقوق بگیر و بدیهی است که افسران شیعه ،سنی ، سلطنت طلب ، بی دین ،اصلاح طلب و اصولگرا و طرفدار محمود و حسن و غیره همه حضور دارند و بازار داغ است. ما هم که از قدیمن عاشق بحث. فقط اشکال این گروه ها فحاشی ها و بلاک شدند و اخراج شدن ها است که کم کم فرهنگ این کرسی ها داره جا می افته.
8- تولید محتوا و نشان دادن توانایی های شخصی
این دسته رو من از همه دسته ها بیشتر دوست دارم. این دسته افرادی هستند که می نویسند، عکاسی می کنند ،نقادی می کنند و غرمی زنند. خاطرات و سفرنامه های خود را منتشر می کنند. زمانیکه وبلاگها مد بود روزانه نویسی و غر زدن از مادرشوهر و فامیلاش هم خیلی مدبود ولی این روزها که تو اینستاگرام و لاین( که می شه پست گذاشت) معمولا یا مبهم مینویسند ویا اجتماعی. و کمتر کسی روزانه نویسی می کند. ولی در عوض عکاسی به شدت بیشتر شده است. و ... . بگذریم که تولید محتوا از نظر یک عده فقط عکس انداختن در ژستهای مختلف است و یا کپی کردن مطالب خوب تلگرام و گروهای آن در لاین .
ولی آنها که خود می نویسند گاها خیلی مطالب خوبی تولید می کنند. مثلا داستان پستچی خانم چیستا یثربی
9- انجمنهای علمی:
 که عموما توسط دانشجویان و متخصصان رشته های مختلف ایجاد می شود . البته این وسط گاهی اتفاقات تبلیغاتی و یا دوست یابی هم رخ می دهد.
10- فضولی و کنجکاوی و جمع آوری اخبارآشنایان
این ادمها شاید مریض باشند ولی دسته بسیار بزرگی از ما را تشکیل می دهند. یا شاید بهتر بگم اکثریتمون اول اینطوری هستیم و بعد خوب می شیم. افرادی که هیچ عکس و پروفایل خاصی از خودمون نداریم و فقط عضو شبکه های مختلف می شویم و توی اونها دنبال دوستان و اشنایان می گردیم تا ببینیم که چه عکسی گذاشته اند و چطوری دارند رفتار می کنند. شاید می خواهیم زوایای پنهان دوست و اشنا ها را با این روش پیدا کنیم. در مجموع این گروه از افراد هم کم کم خوب می شوند. متاسفاه جامعه ما پر از نفاق است و کسی نمی تواند به راحتی خود واقعی اش باشد. همه اش باید ملاحظه کند تا بخاطر عکس و حرف و متنش مورد مواخذه  و ظعنه دوست و افمیل قرار نگیرد. لذا خیلی از ماها برای اینکه توسط جستجوگرهای فامیل کشف نشویم پروفایلهای تقلبی و بی نام ونشان و معمولا چند نام کاربری و پروفایل داریم.
11 یافتن دوستان قدیمی
برخلاف فیس بوک که خودش دوستان قدیمی ات را از طریق دوستانت پیدا می کرد و پیشنهاد می داد ،در شبکه های جدید خیلی این قابلیت وجود ندارد. ولی در اینستا گرام شما با گشتن توی فالوورهای دوستانتون می تونید احتمالا دوستان قدیمی تون را پیدا کنید.
همینطور در تلگرام با عضویت در گروه های دوستان قدیمی و غیره که توسط دوستانتون تولید می شه ،یواش یواش تعدادی شون رو پیدا می کنید.

12  ارتباطات ارزان تر
بالا استفاده از شبکه های اجتماعی برای ارتباطات نیازی به استفاده از پرداخت هزینه جداگانه برای اس ام اس و متن ندارید. ارسال  تصویر و ویدئو که هم کلا با شبکه های ایرانی ممکن نیست( هنوز دولت مونده که اینکار توسط رایتل شرعی است و یا نیست) . در هرصورت ارتباطات واقعا با این ابزارها بخصوص برای کسانیکه خارج هستند با داخلی ها بسیار اسانتر شده است.

این بود برداشت من از کارکرد شبکه های اجتماعی




درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


صفحات جانبی:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:







The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox